Josephine Strömberg förstärker Blue Ocean Sales’ team från början av januari 2020.
Josephine kommer närmast ifrån en tjänst som inköpare i en befattning som Category Manager och Strategic Assortment Planner inom E-commerce på Apoteket Hjärtat centralt.
Vi ökar därmed vår kompetens generellt vad gäller att hjälpa leverantörer att komma in på apotekskedjorna och, inte minst, att utveckla försäljningen med hjälp av E-handel. Apotekskedjorna har alltmer fokus på E-handel vilket påverkar relationen till leverantörerna starkt. Idag introduceras merparten av nya produkter först på kedjornas webshop för att, om försäljningsutfallet är tillfredsställande, därefter tas in i butik.
Josephine har en stark bakgrund inom E-commerce och hon har tidigare utvecklat Apotek Hjärtats nya omnichannel strategi.
Som kategorichef jobbade Josephine med både nordiska och internationella märken där hon säkrade deras etablering och expansion på den svenska marknaden.
Under åren 2009-2017 har Josephine arbetat för den globala klädkedjan HM och arbetat med utvecklingen av bolagets digitala plattform bl a i en befattning som ”online and shopside strategic planner”.
Josephine har en Bachelors Degree, kandidatexamen, från Amsterdam (Amsterdam Fashion Institute Hogeschool van Amsterdam) och High Shcool examen från USA.