Slaget om nätkunden handlar om leveransen

E-handeln fortsätter att öka och apoteksvaror är den fjärde största varukategorin som köps på nätet. Det gäller för såväl män som kvinnor. Kläder och böcker är nummer ett och två. Datorer/datatillbehör är nummer tre för män och kosmetika nummer tre för kvinnor

Under 2017 ökade E-handeln i Sverige med 16% procent jämfört med föregående år. Handeln på nätet står idag för 8.7% av den totala detaljhandeln.

Men slaget om E-handelskunden handlar inte längre om pris, utan om snabbast leveranser. Utvecklingen på de stora konsumentmarknaderna USA och Kina visar tydligt att idag är konkurrensparametern inom E-handel logistik. Vem kan leverera varorna snabbast, säkrast och med bäst service? Den utvecklingen ser vi nu tydligt i Sverige.

Apoteket AB visar att man på allvar vill ta upp kampen om snabba och flexibla leveranser i storstäderna. De flyttar nu gradvis all logistik till Tamros anläggning i Kungens Kurva för att komma närmare storstaden. Från i sommar utlovas leveranser inom 2 timmar i Stockholmsområdet. Fungerar det väl kommer även E-handelskunder i Göteborg och Malmö ges samma löfte. Nya nätapoteket Meds klarar redan att leverera på dryga timmen i Stockholmsområdet.

E-handels-giganterna Amazon är starka här och Alibaba rustar för fullt för Europa. Alibaba har idag har 100 miljoner användare varje dag och arbetar hela tiden med att förbättra leveranstiden. De har lyckats leverera på 6 minuter från orderläggning till leverans och Amazons löfte till kunden i New York är att leveransen ska ske inom 1 timme. Självklart kostnadsfritt med bästa tänkbara service.

Postad i kategori: