Navigera i skiftande konsumentbeteenden

Resultaten från EY’s Future Consumer Index 2024 rapport belyser en viktig trend; den växande dominansen av egna märkesvaror över traditionella varumärken. I takt med att allt fler svenska konsumenter uppger att de är nöjda med att välja butiksvarumärken framför etablerade varumärken, kommer denna förändring i konsumentbeteende att också få betydande konsekvenser för apotekshandeln.

 

Vad innebär detta för etablerade varumärken på apotek?

Med nära hälften av de svenska konsumenterna som enbart köper märkesvaror i samband med kampanjer är utmaningen för varumärken tydlig, de måste differentiera sig utöver bara priset. Apoteken är unikt positionerade för att påverka konsumenternas beslut. Genom att tillhandahålla rätt verktyg och kunskap till apotekspersonalen kan varumärken utnyttja apotekens trovärdighet och rekommendationer för att återställa konsumenternas förtroende och lojalitet. Speciellt viktigt är det då yngre generationer är betydligt mer benägna att välja generiska versioner av populära produkter, vilket avsevärt minskar andelen av lojala varumärkeskunder över tid.

 

Både utmaningar och möjligheter

Framtidens konsumentbeteende signalerar både utmaningar och möjligheter för varumärken som är verksamma på apotek. Genom att förstå och anpassa sig till dessa trender kan varumärken stärka sin position samtidigt som de möter konsumenternas föränderliga förväntningar.

– Därför blir det extra viktigt att öka insatserna för marknadsföring av traditionella varumärken. Att utnyttja apotekens betrodda miljö för att kommunicera produktvärde är därför en utmärkt strategi, säger Christian Berglund, Head of Services, på Tamro AB .

EY Future Consumer Index är en återkommande undersökning som två gånger per år analyserar förändrade konsumentbeteenden globalt och attityder över tid. Den 14:e upplagan av EY Future Consumer Index innehöll 23 016 respondenter från 30 länder:. Sverige hade 500 respondenter. Undersökningen genomfördes under mars och april 2024.

Source: EY Future Consumer Index 2024​ – https://www.ey.com/sv_se/newsroom/2024/07/butikernas-egna-varumarken-vinner-mark-hos-svenska-konsumenter

Postad i kategori: ,