Fysiska apotek besöks mest

Sveriges apoteksförenings branschrapport 2024 har nyss presenterats. Mycket är sig likt. Att e-handeln står sig stark kvarstår men nästan 80 procent av apotekens omsättning sker fortfarande i fysiska apotek. Den fysiska butiken inom apotek är allt annat än död.

370.000 konsumenter besöker dagligen ett apotek. Ett besök på apotek omfattar mer än att hämta ut recept. Hela 63 procent av besökarna gör det för att handla receptfria preparat och andra egenvårdsprodukter.

Apoteken når en hög kundnöjdhet på 98 procent. Återkommande och viktiga faktorer till varför konsumenten är nöjd är:

  • det geografiska läget
  • att det man söker finns i sortimentet
  • kort väntetid
  • trevligt bemötande

A och O är kanske att kunderna anser sig få bra rådgivning från en förtroendeingivande apotekspersonal.

Hur väl kan apotekspersonalen era produkters egenskaper och fördelar? Når ni ut och framför allt – har ni en regelbunden dialog som skapar förtroende så att era produkter och varumärken är ”top-of-mind”?

Källa: Apoteksföreningens branschrapport 2024.                      

Postad i kategori: ,